Skip To Content
Campionatul Mondial de Turisme cu Opel Calibra

În urmă cu 25 de ani: Opel câștiga campionatul mondial de turisme cu modelul calibra

  • Opel domina sezonul 1996 din Campionatul Mondial de Turisme
  • Clasamentul piloților: Manuel Reuter obținea titlul de campion cu modelul Calibra vopsit în culorile Cliff, alb și negru
  • Coupé high-tech: Opel Calibra V6 cu 500 CP și tracțiune integrală

 

Rüsselsheim. Sezonul 1996 a fost unul dintre cele mai disputate în lumea curselor de turisme. Turismele de Clasa 1 foloseau tehnologie împrumutată din Formula 1. Cu aprobarea Federației Internaționale a Automobilului (FIA), DTM-ul german devenea Campionatul Mondial de Turisme (ITC). Cursele se disputau în întreaga lume, de la Hockenheim în Germania, la Sao Paulo în Brazilia. Erau transmise în direct la televiziune și adunau în fața micului ecran milioane de fani, care își susțineau pilotul preferat. La finalul sezonului, Opel marca cel mai mare succes din istoria sa, câștigând atât clasamentul piloților, cât și pe cel al constructorilor, învingând concurența acerbă din partea unor mărci ca Alfa Romeo sau Mercedes-Benz. Campionii sezonului 1996 au fost Opel Calibra C6 4x4 și Manuel Reuter.

 

Lista de piloți care concurau în ITC era plină de nume sonore. Foști piloți de Formula 1 ca Alessandro Nannini, JJ Lehto sau Hans-Joachim Stuck, concurau împotriva star-urilor tinere ca Giancarlo Fisichella sau campionii din DTM Nicola Larini (1993), Klaus Ludwig (1994) și Bernd Schneider (1995). Opel era reprezentat de echipele de uzină Joest, Rosberg și Zakspeed. Era vremurile de apogeu al mașinii de competiție cu tehnologie de vârf: motoare V6 cu cilindree de 2.5 litri ce ofereau 500 CP, șasiu de cea mai înaltă clasă, iar în cazul modelului Opel Calibra, tracțiune integrală, ABS și cutie semiautomată ce permitea schimbarea treptelor de viteză într-o fracțiune de secundă prin intermediul padelelor de pe volan. Timpul pe tur obținut de mașinile din ITC erau similar cu cel obținut de monoposturile din Formula 3000, anticamera pentru Formula 1 la acea vreme.

 

Tehnologia modelului Opel Calibra V6

Cu un motor V6 bazat pe cel al modelului Opel Monterey, Calibra avea la dispoziție în jur de 500 CP pentru sezonul 1996. Dezvoltarea ulterioară a fost realizată de Cosworth Engineering, chiar în timpul sezonului. Blocul de aluminiu reducea greutatea în comparație cu predecesorul său. Unghiul mai mare între cilindri (75, anterior 54 de grade) a dus la o înălțime totală mai mică și, astfel, la un centru de greutate mai bun și a permis, de asemenea, admisii de aer mai plate.

 

În plus, exista o transmisie semi-automată cu șase trepte, acționată hidraulic. Tehnologia, dezvoltată împreună cu partenerul Opel, Williams GP Engineering, a redus volumul de muncă al pilotului, în special în situații dificile în cursă, și a împiedicat supraturarea propulsoarelor. Un sistem hidraulic de înaltă presiune acționa cutia de viteze secvențială. Pilotul schimba vitezele fie prin padelele din spatele volanului, fie prin apăsarea unui buton. Calibra a avut nevoie de doar 0,004 secunde pentru a schimba vitezele, inclusiv cuplarea ambreiajului.

 

Un alt sistem hidraulic varia presiunile în diferențiale blocabile. Senzorii măsurau alunecarea roții și unitatea electronică de comandă transforma informațiile în presiunea hidraulică optimă - crescând-o sub accelerație, de exemplu, blocând astfel diferențialul. Odată ce configurația circuitului și comportamentul de tracțiune în fiecare viraj erau înregistrate în computer, blocarea diferențialelor, precum și reglarea automată a barelor anti-ruliu puteau fi programate. Ținuta de drum a modelului ITC Calibra a fost, de asemenea, îmbunătățită semnificativ prin munca specialiștilor în aerodinamică: după 200 de ore în tunelul de vânt au crescut forța de apăsare cu un procent uimitor de 28%.

 

Odată cu triumful Opel de la sfârșitul sezonului 1996, era turismelor de clasa 1 a atins apogeul. „Formula 1 cu plafon” devenise prea costisitoare din punct de vedere al dezvoltării și al costurilor de funcționare. ITC a devenit istorie după doar doi ani. În 2000, DTM - denumit acum German Touring Car Masters - și-a sărbătorit revenirea cu un regulament tehnic simplificat și cu noi echipe de uzină din Rüsselsheim. Manuel Reuter obținea două victorii cu modelul Opel Astra V8 Coupe. Piloții Joachim Winkelhock și Uwe Alzen obțineau și ei victorii în primul sezon.

 

Astăzi, cele mai multe din modelele emblematice din ITC și DTM sunt expuse în colecția Opel Classic. Modelul alb-negrul Cliff Calibra din 1996 este expus chiar în fața colecției. Modelul campion a rămas în pole-position timp de 25 de ani.

 

Echipele Opel în sezon ITC 1996

Joest

Nr. 7    Manuel Reuter (Germania, Campion ITC)

Nr. 8    Oliver Gavin (Marea Britanie)

Nr. 24  Yannick Dalmas (Franța)

Nr. 25  Alexander Wurz (Austria), Tony Kanaan1 (Brazilia)

Nr. 27  Masanori Sekiya1 (Japonia)

 

Rosberg

Nr. 43  JJ Lehto (Finlanda)

Nr. 44  Hans-Joachim Stuck (Germania)

 

Zakspeed

Nr. 16  Uwe Alzen (Germania)

Nr. 17  Klaus Ludwig (Germania)

Nr. 23  Volker Strycek1 (Germania)

 

Giudici (echipă privată)

Nr. 13  Gianni Giudici (Italia)

 

1 Piloți invitați în anumite curse

Contact:


Nadia Valentina PIETREANU

Director Marketing si Comunicare Opel Romanaia 

Tel: +40 749180022

Nadia.Pietreanu@opelautomotive.ro